Blauwe bessen klein, maar fijn!

 

Blauwe bessen zijn klein, maar ontzettend voedzaam, lekker zoet en heel erg populair!

Bijna iedereen heeft wel eens een blauwe bes gehad, maar buiten de lekkere smaak, hoe goed is het voor je en wat zit er allemaal in?

In deze blog gaan we al deze vragen beantwoorden en je alles vertellen over de blauwe bes.

 

Voedingswaarde   (100 gram)

 

Calorieën: 57 kcal

 

Water: 84%

Blauwe bessen

 

Eiwitten: 0.7 grams

 

Koolhydraten: 14.5 grams

Suiker: 10 grams

 

Vezels: 2.4 grams

 

Vet: 0.3 grams

 

Blauwe bessen bestaan vooral uit koolhydraten 14% en water 84% en een klein beetje vet en eiwitten. Het meeste van de koolhydraten zijn afkomstig vanuit suikers, maar bevat het ook veel vezels. Vezels zijn een belangrijk onderdeel van een gezond dieet en kan beschermende eigenschappen hebben tegen verschillende ziektes.

 

Vitamine en mineralen

 

Blauwe bessen zijn een goeie bron van vitamine en mineralen:

 

VitamineK1: Is vooral betrokken bij bloedstolling. Dit zorgt onder ander ervoor dat je bloed klontert en dat je niet te veel bloed verliest. Ook kunnen je botten er mogelijk ook profijt van hebben.

 

VitamineC: Dit vitamine is essentieel voor het ondersteunen van ons natuurlijke afweersysteem.

Ook werkt het als een antioxidant dat belangrijk voor je huid, immuunsysteem en je gezondheid.

 

Mangaan: Een essentieel mineraal die betrokken is bij het leveren van energie om bepaalde lichaamsprocessen uit te voeren.

 

Bosbessen bevatten ook kleine hoeveelheden vitamine E, vitamine B6 en koper.

Gezondheidsvoordelen

 

Koning van antioxidanten

Vrije radicalen zijn onstabiele moleculen die uw cellen kunnen beschadigen en kunnen bijdragen aan veroudering en ziekten, zoals kanker. Daarom heeft je lichaam antioxidanten nodig om je hiertegen te beschermen. Van blauwe bessen wordt aangenomen dat ze een van de hoogste antioxidanten niveaus heeft van alle gangbare groenten en fruit. Ook schijnt curcumine veel antioxidanten te bevatten, meer hierover lezen? Klik hier.

 

DNA-schade

DNA-schade is onvermijdelijk onderdeel van het alledaagse leven. Het is de oorzaak van ouderdom, maar ook de ontwikkeling van ziektes zoals kanker. Omdat blauwe bessen zoals hierboven te lezen veel antioxidanten bevatten, kunnen ze enkele van die DNA-beschadigingen neutraliseren of verminderen. In één onderzoek dronken 168 mensen dagelijks 1 liter gemengde bosbessen en appelsap. Na vier weken werd de DNA-schade door 20% verminderd. Wil je meer lezen over appelsap? Klik hier.

 

Spier herstel

Iedereen heeft het wel eens spierpijn gehad. Soms wat minder erg, maar soms ook dagen dat je bijna niet meer kan lopen. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door lokale ontsteking en stress in je spierweefsel. Er wordt beweerd dat blauwe bessen de schade op moleculair niveau optreedt kunnen verminderen. Hierdoor zal je minder lang last hebben van spierpijn en dus betere spierprestatie.

 

Samengevat

 

Blauwe bessen hebben enorm veel gezondheidsvoordelen van antioxidanten tot op het DNA-niveau. Ze stimuleren je hart, hersenen, spieren en nog meer diverse aspecten van je lichaam.

Je kan ze overal krijgen van offline tot online in poeder of pil vorm en kan je deze kleine vitamine bommen overal meenemen 😉

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *